Anmeldelse af “Pigen fra Auschwitz”

Første gang jeg hørte om Arlette Levy var i Aftenshowet på DR1. Hun sad og fortalte kort om sit liv og hvordan hun som ganske ung blev taget til fange og overlevede sin tid i Auschwitz. Hendes historie gjorde at jeg straks fik lyst til at gå ud og købe hendes bog, hvilket jeg gjorde så snart muligheden var for det.

Arlette Levy (nu Andersen) levede et stille og fredeligt liv i Paris under 2. verdenskrig.  Forskellen på hende og de mange andre i Paris var bare at Arlette var fra en jødisk familie, så da tyskerne besatte Paris endte det med at familien måtte flygte længere syd på i Frankrig. Efter en til tider tumult tid blev Arlette til sidst taget til fange af tyskerne og ført til Auschwitz i Polen. I denne koncentrationslejer overlevede hun i 1½ år før hun blev ført til en anden, og derefter slap fri, da tyskerne tabte.

Bogen er både meget gribende og tankevækkende. Arlette fører os gennem tiden før, under og efter Auschwitz ved hjælp af journalisten Morten Vestergaard. Selvom hun i mange årtier har tiet om hvad der skete, er hun begyndt at fortælle om Auschwitz, da hun mener hvad der skete ikke skal glemmes. Hun tager selv ud og holder foredrag og interview med Morten Vestergaard har nu ført til denne bog.

Man kan mærke i bogen at Arlette har svært ved at tale om emnet, og man fornemmer at hun til tider har fortrængt hvad der skete – af gode grunde! Morten Vestergaard fortæller med fakta om hvor mange mennesker der blev taget til fange, tortureret og dræbt, og mens man læser disse fakta indser man at det er et mirakel at Arlette har overlevet. Disse fakta får også en til at indse hvorfor det virker som om Arlette har fortrængt hvad der skete – det var simpelthen for forfærdeligt at huske.

Bogen er udmærket. Man får sug i maven når man læser om alle faktaerne omkring Auschwitz, men man savner lidt mere historie fra Arlette’s side. Jeg er udmærket klar over at det hun har oplevet er ubeskrivelig forfærdeligt, men jeg sidder tilbage med en tanke om at jeg stadig ikke helt ved hvad der skete med hende i Auschwitz.

Bogen er letlæselig og skal læses hvis man gerne vil lære lidt mere om hvad der skete i Auschwitz men ikke har lyst til at læse en historiebog.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar