Ugens Nye Opskrift uge 1

Ugens Nye Opskrift Uge 1

Har tidligere prøvet en 14 dags kick-start kur, hvor man kun måtte spise kød, grønsager, æg, nødder og få mælkeprodukter. Det var vildt hårdt, men det hele værd bagefter. Efter denne kur fik jeg ”smagen” for stenalderkost og South Beach Diet opskrifter. Jeg vil ikke ligefrem sige jeg har levet efter de to pricipper siden, men prøver på den største del af tiden. Jeg mener dog at hvis man har lyst til fx chips skal man ha chips, men har man lyst i flere dage i træk skal man selvfølgelig lade være.

Anyway.. Jeg startede min ”kur” for godt og vel ni måneder siden og har indtil nu tabt 19kg – hurray. Det skal dog siges at de fleste var de første seks måneder og det er gået noget sløvt de sidste tre – ikke at jeg har taget på, men har godt nok heller ikke tabt meget.  Jeg valgte derfor her efter nytår at tage endnu en 14 dags kick-start kur for lige at få det startet op igen.

Dog syntes jeg det var noget hårdt at undvære frugt sidste gang, og da jeg har rimelig styr på mit blodsukker nu (grunden til man tager frugt fra er for at stabalisere blodsukkeret),syntes jeg godt jeg kunne spise det denne gang. Er heller ikke helt kritisk overfor ”sukker” denne gang. Jeg har ikke tænkt mig at spise noget der er tilsat sukker, men hvis jeg fx laver noget der skal en form for sukker i er det okay.

Jeg valgte derfor at den første nye opskrift jeg skulle prøve skulle være en på ”stenalder” småkager, eller paleo småkager som de også kaldes. Jeg gik derfor på jagt på google og fandt hurtigt følgende side og opskrift : http://www.runningtothekitchen.com/2012/10/chocolate-chunk-paleo-cookies/

Jeg syntes småkagerne så vildt lækre ud og da jeg søndag skulle ha besøg af storebror nr. 3, tænkte jeg det kunne være en ide at bage dem.

Som I kan se skal man både bruge mandelmel og mandelmælk. Mandelmel er nem nok at lave med en minnihakker, men var ikke klar over hvordan man lavede mandelmælk. Jeg rådførte mig derfor med #twitterhjerne, og en af mine følgere gav mig følgende opskrift, som hun fik af sin mor.

125 g mandler sættes i blød natten over i vand. De skylles og blendes med 7dl vand. Den blændede masse sies herefter i en si og evt. gennem et viskestykke. Og Bum så har man mandelmælk der kan holde 2-3 dage i køleskabet.

Med denne opskrift gik jeg i gang med at lave mandelmælk om lørdagen og derefter selve småkagerne om søndagen. En lille ændring jeg gjorde til opskriften var at jeg puttede en smule mere mandelmælk i, samt honningen blev udskiftet med sirup – havde nemlig ikke honning som jeg troede jeg havde. Og så er graderne i opskriften fahrenheit og ikke celsius.

Småkagerne blev rigtig gode J De var måske lidt porøse (de gik nemt i stykker), men jeg tror faktisk lidt mere væske næste gang vil gøre godt med det. De var selvfølgelig ikke helt som almindelige chocolate chip cookies, men et hammer godt lidt sundere alternativ, hvis man vil gå efter paleo livsstilen.

Paleo Småkager

Paleo Småkager

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

